beginnen met affiliate marketing
18 minuten leestijd

Winnen met Affiliate Marketing? Dit is de complete strategie met hoe ik het zou doen!

Door: Simon Groothart
12 februari 2020

Dus jij wil beginnen met Affiliate Marketing? Tegenwoordig is het mogelijk om je website om te zetten in een geld machine die maandelijks een inkomen kan genereren.

Een van de simpelste maar beste methodes hiervoor, is het promoten van producten of diensten met de content op jouw website. Dit noemen we ook wel affiliate marketing. (Zie: Wat is Affiliate Marketing?)

Maar: Hoe kun je hier nou mee beginnen op je website? Welk onderwerp heeft de website? Hoe ga ik mijn site opbouwen? Welke producten kies ik hiervoor uit?

Ik beantwoord deze vragen allemaal, en vertel over mijn eigen strategie waarmee ik websites opzet om maandelijks een inkomen te genereren.

https://www.youtube.com/watch?v=zi2wvUtlIX4&t=9s

Inhoud van dit artikel

De theorie achter Affiliate Marketing

Allereerst moet je beseffen dat geld verdienen met Affiliate Marketing geen hogere wiskunde. Je bent hier waarschijnlijk gekomen omdat je een manier zoekt om geld te verdienen met het internet, in plaats van een 9-5 job.

Anno 2020 kan dit anders, maar het is niet zomaar een cadeautje. Je moet er hard voor werken!

Affiliate Marketing is geen hogere wiskunde, niet iets engs. Het is een goeie manier om geld te verdienen met websites en met content die je maakt. Alleen, het is wel gewoon werken.

Je website is namelijk een investering.

Internet marketing, vooral SEO (de manier hoe je organisch en dus gratis bezoekers naar je website wil gaan trekken), is echt een investering die tijd nodig heeft voordat het uiteindelijk gaat groeien.

Je kan als voorbeeld heel cliché een zaadje voor nemen. Die plant je in de grond, maar na een maandje verwacht je nog niet dat daar een grote appelboom staat. Je gaat niet boos worden en stampen van: Zie je wel, het werkt niet want ik geef toch elke dag gewoon water. (Of hoe vaak je dit ook doet, ik ben absoluut geen tuinier).

Op deze manier werkt Affiliate Marketing ook, vooral als je je traffic via SEO / Google binnen haalt. Op deze manier moet je gaan beseffen dat je werk een investering is.

Als jij normaal werkt bij een baas is: Consistent Werk * tijd = inkomen. Als ik jouw schuurtje kom repareren, en we spreken af dat ik voor 4 uurtjes werk 60 euro krijg, dan weet ik dat ik wanneer ik klaar ben handje contantje dat bedrag mee krijg!

Bij Affiliate Marketing ga je aan het begin weinig tot niks terug zien van het aantal uur wat je erin stopt. Op den duur gaat dit echter groeien. Hoeveel meer jij hier in gaat investeren, en uiteindelijk ook gaat opschalen: Des te meer je inkomen gaat groeien!

Al het werk wat je tot dit moment hebt geïnvesteerd, draagt bij aan jouw eindresultaat, en aan het inkomen wat je maandelijks verdiend.

Tijd voor een rekenvoorbeeld achter de strategie. (BELANGRIJK!)

Je hebt een website die na een jaar 50 euro per maand oplevert. Dit is een relatief klein bedrag, wat leuk is maar absoluut geen zoden aan de dijk gaat zetten.

De simpele maar reeële waarheid achter affiliate marketing is als volgt: Als jij 50 euro per maand kan verdienen, dan kun je ook 500 euro verdienen!

En als jij 500 euro per maand kan verdienen, dan kun je absoluut ook 5000 euro per maand verdienen.

Hoe doe je dit dan? Simpel:

Opschalen of uitbreiden.

  1. Het opschalen van je bezoekersaantallen
  2. Uitbreiden van de hoeveelheid websites die je hebt

Laat ik het voorbeeld nog eens verduidelijken, zodat je gaat snappen wat precies de theorie hier achter is.

Stel: Je verdiend op dit moment 150 euro met een bezoekersaantal van 3500 per maand. Nu sta je voor de keuze: Opschalen van je bezoekersaantallen of uitbreiden van je aantal websites!

Opschalen

Als je namelijk 150 euro met 3500 bezoekers verdiend, verdien je +/- 600 euro met een bezoekersaantal van 15000 per maand. Je besluit dus om vol in te zetten op het trekken van nog meer bezoekers naar je website.

Uitbreiden

Je kan er ook voor kiezen om uit te breiden. Je begint nog een extra website die ook 150 euro per maand verdiend met 3500 bezoekers per maand.

Zo breid je je assets steeds meer uit, zodat je steeds meer “huisjes” hebt die je maandelijks een leuk geldbedrag oplevert. Dit is de simpele waarheid achter Affiliate Marketing. Het is geen hogere wiskunde.

Het is simpelweg een website beginnen, daarna bezoekersaantallen opschalen of je assets uitbreiden.

(Er van uit gaan dat je conversie percentage niet lager wordt. Door alle data te analyseren van je bezoekers kun je dit percentage juist verhogen, door te kijken waar bezoekers afhaken of juist langer door blijven.)


Nog niet gek geworden? Mooi.

Psst. Tip: Kijk de video die boven aan dit artikel staat. Soms is het makkelijker om iets te snappen als het je wordt verteld.


Realistische doelen stellen

Maar allereerst is het is heel belangrijk om realistische doelen te stellen. Dat is ook de reden dat ik in dit artikel niet gelijk die hoge bedragen erbij pak. Tuurlijk is het wel mogelijk om met affiliate marketing een hoog inkomen te verdienen.

Ik ken iemand die dit al tien jaar doet, en hij verdiend soms zelfs op een dag al drie duizend euro. Niet volgens een andere speciale tactiek, gewoon met de simpele theorie van opschalen en uitbreiden die ik zojuist heb benoemd.

Maar aan het begin gaat het vaak gewoon niet zo snel. Voor het stellen van realistische doelen heb ik een regel die je hier mee kan helpen.

Denk in jaren, en niet in maanden.

Ik zie zoveel mensen die deze fout maken. Ze beginnen projecten, sommigen nog veel meer belovend dan de ander. Maar na een aantal maanden gewerkt te hebben zien ze geen of weinig resultaat, en stoppen ze om vervolgens verder te gaan naar het volgende business model.

Besef dat aan het begin je leercurve simpelweg groter is dan die van iemand die al langer actief is.

Op het moment dat jij voor het eerst een website begint, gaat het je langer duren om deze online te zetten en content te produceren, en zelfs de eerste commissies te pakken dan dat het voor mij duurt.

Er zijn namelijk bepaalde skills die je moet ontwikkelen om je online marketing bedrijf tot een succes te brengen. Denk bijvoorbeeld aan WordPress, SEO (Google), webhosting en domein registeren.

Na een tijdje ga je het spelletje snappen, dan zie je wat je moet zien en dan ga je het allemaal sneller oppakken. Er is een bepaalde theorie die zegt dat voordat je ergens heel goed in wilt worden, je er tienduizend uur in moet stoppen.

Dit is misschien iets om over na te denken, want heel vaak willen wij iets al te snel goed kunnen. Dan denken dat we het goed kunnen, en als het dan niet werkt ligt het aan iedereen en alles behalve ons zelf.

Besef dat dit gewoon ligt aan je leercurve. Je bent nog aan het leren! Hoe meer je doet, en hoe meer fouten je maakt, hoe meer je gaat leren. Snap dat je het meeste leert van het doen en het fouten maken. Liever 100 keer fouten maken, en dan die 1e keer scoren, dan na 3 keer fouten maken denken dat het niet lukt en stoppen.

Net zoals dat het een investering blijft. Als je na 3 maanden baalt dat je nog amper geld hebt verdiend met al die uren die je er in stopt, en je bij je bijbaantje bij de Albert Heijn wel 500 euro had verdiend, zeg ik: Blijf alsjeblieft lekker vakkenvullen!

Want blijkbaar is het dan niet weg gelegd om te zien dat de investering zijn tijd dubbel en dwars gaat terug betalen. Dit is helemaal niet erg, geld verdienen via het internet is simpelweg niet voor iedereen weg gelegd.


Jouw niche kiezen

Op het moment dat je realistische doelen voor jezelf hebt gesteld, kun je een niche gaan kiezen. Je niche is het onderwerp waar jouw website over gaat.

In mijn ogen zijn er 2 manieren om je niche te kiezen.

1: Kijken naar je passies / interesses

DrumUniversity

Als voorbeeld hiervan heb ik een afbeelding genomen van een gevolg van een passie van mij, namelijk drummen.

In mijn vrije tijd ram ik graag op de trommels, en speel ik ook wekelijks in een band, hartstikke leuk. Drummen is een niche die je zou kunnen uitkiezen.

Want wij drummers zoeken naar bepaalde dingen. We zoeken naar bepaalde stokken die we moeten gebruiken, we zoeken naar antwoorden zoals eigenlijk het hele internet.

Iedereen gebruikt Google als bron van informatie: “ik ben op zoek naar een probleem waar ik antwoord op wil“. Daarvoor ga je affiliate marketing gebruiken. Je gaat een website beginnen, zoals ik bijvoorbeeld de DrumUniversity heb.

Ik schrijf daar artikelen, ik refereer daar aan boeken om mensen te helpen om beter te worden in een bepaalde skill, of iets te leren wat ze nog niet weten. Dat is de content die je gaat maken!

Maar daarvoor heb je dus wel eerst een onderwerp nodig! Voor mij is het makkelijk om te blijven schrijven over drummen, dat is iets wat ik leuk vind! Ik weet ook automatisch iets meer van dit onderwerp, maar het is ook makkelijk om me er in te verdiepen en te schrijven.

Dit is een hele goede manier om te kijken naar je niche. Het is makkelijker om langer veel content te schrijven, (als we in de volgende stap naar content te kijken), voor iets wat je interessant vindt.

2: Website om een product / productgroep bouwen

Een andere manier is een product via PayPro (of ander netwerk) kiezen en hier een website om heen bouwen. PayPro is een Nederlands netwerk waar je een groot aanbod aan producten kan vinden om te promoten en geld aan te verdienen. Dit netwerk gebruik ik op dit moment voornamelijk, maar er zijn ook alternatieven die ik benoem in dit artikel.

paypro affiliate netwerk

Dit betekent niet dat je alleen dit product promoot. Aan de hand van het onderwerp van je product kun je ook verschillende andere producten promoten die verbonden zijn aan dit onderwerp.

Als voorbeeldje hiervan heb ik wel eens een website gezien die vooral ging over de overgang. Hier werd het product “Slank door de overgang” gepromoot. Je biedt hiermee een gerichte oplossing voor een probleem van een relatief grote doelgroep.

Waarschijnlijk is de overgang geen passie of hobby van je, maar op deze manier kan het dus ook. (Als dit wel zo is dan heb ik niks gezegd ;). )

Keyword onderzoek / Zoekwoorden onderzoek

Vervolgens komen we bij de stap die eigenlijk nog voor de content komt. Deze stap is heel belangrijk, maar wordt wel veel nagelaten door mensen en niet belangrijk wordt beschouwd. Dit is namelijk het zoekwoorden onderzoek.

Het eerste wat ik hiervan wil uitlichten, voor ik überhaupt uitleg wat dit onderwerp inhoudt, is:

Niet voor Google schrijven, maar voor mensen.

Je website ga je maken voor mensen. Vooral vroeger werd het aantrekkelijk gemaakt voor mensen om allemaal trucjes op je blog toe te passen om hoger in Google te komen. (Zo vaak moet je dit woord gebruiken, zo vaak moet het keyword terug komen, zo veel woorden moet je gebruiken)

In een ander artikel ga ik nog dieper in hoe je precies zoekwoordenonderzoek moet uitvoeren, maar onthoudt 1 heel belangrijk ding: Geef waarde met je website!

Zorg ervoor dat de artikelen die je schrijft, de blogs die je schrijft echt ergens over gaan. Dat je mensen echt helpt, dat wat jij schrijft echt waarde biedt voor mensen. Dit is een hele belangrijke sleutel die je in je hoofd moet houden als je schrijft. Schrijf niet om op te vullen, of zomaar iets te schrijven. Geef daadwerkelijk informatie!

Maar welke informatie precies?

Daarvoor moet je weten waar je doelgroep precies naar zoekt! Daarvoor heb je keyword onderzoek.

Keywords kun je in 2 verschillende soorten opdelen:

  1. Long Tail keywords
  2. Short Tail keywords

Een voorbeeld van short tail keywords is bijvoorbeeld de zoekterm “honden”. Hier wordt misschien wel 100.000 keer op gezocht, het zoekvolume is dus hoog.

Echter is ook de concurrentie moordend, want er zijn honderden autoriteit websites die al hoog ranken op dit zoekwoord. De kans dat jij met jouw website op pagina 1 komt te staan is heel klein.

Als je dan een long tail keyword wilt pakken kom je bijvoorbeeld uit bij: “vacht engelse labradoodle”. Dit is een heel specifieke zoekterm, die valt in de categorie van honden.

Echter wordt hier misschien maar 50-100 keer op gezocht per maand. Het lijkt minder interessant om hier artikelen voor te schrijven, maar niets is minder waar.

Hier spreken we namelijk van laaghangend fruit.

Het is vrij gemakkelijk om met een goed artikel over de vacht van een engelse labradoodle hoog te scoren in Google. Op het moment dat je deze 100 bezoekers naar een voor hun relevante website haalt, kun je al resultaten gaan boeken. Want aan dit artikel kun je heel goed producten zoals een speciale shampoo, kammen of andere verzorgingsmaterialen koppelen.

Vervolgens breidt je je website uit met meer content die gerelateerd is aan de engelse labradoodle, en daarna stap je over naar de duitse labradoodle, of de franse. (Zoals je misschien wel merkt heb ik ook totaal geen verstand van honden, maar het gaat om het idee).

Je gaat dus op zoek naar long tail keywords om aan de hand van deze zoekwoorden artikelen te schrijven en video’s te maken.

Keyword Onderzoek: Uitleg en Tools

Het is cruciaal voor succes met je website om te doen aan degelijk keyword onderzoek. Wat daadwerkelijk doen van keyword onderzoek betekent is als volgt.

Je gebruikt tools om erachter te komen op welke zoekwoorden er gezocht wordt. Hierbij houdt je de informatie over short tail en longtail keywords in je achterhoofd.

De beste tool die ik gebruik voor het doen van keyword onderzoek, is SEMRUSH. Met het gebruiken van deze link kun je gratis 7 dagen gebruik maken van deze tool. Het duurde voor mij persoonlijk wat langer voordat ik aan de slag ging met deze tool, achteraf gezien had ik veel eerder willen beginnen.

semrush
Tip: Deze tool gaat je zo veel tijd besparen met het schrijven van content die niet gaat ranken. Na onderzoek met SEMrush rankten mijn blogs veel vaker en sneller hoog in Google, omdat het onderzoek wat hier aan voorafging veel beter aansloot bij de vraag. Probeer hem gratis 7 dagen uit!

Een alternatief is bijvoorbeeld UberSuggest van de Amerikaanse online marketeer Neil Patel.


Content maken en publiceren

Nu ben je klaar voor het belangrijkste werk van je website: Content maken en publiceren.

Na het doen van het keyword onderzoek heb je waarschijnlijk een hele lijst met keywords voor onderwerpen waar je artikelen over kan schrijven. Dit is waarschijnlijk het gene waar je de meeste tijd in gaat stoppen.

Het is hierbij weer goed om te beseffen dat het geen uurtje factuurtje werk is, maar het is investeren in je website.

Werk * Arbeid = Geen direct resultaat. – in plaats van – Werk * Arbeid = X bedrag in euro’s

Je moet investeren in content. Je investeert tijd in de content die je maakt, daarna is het wachten tot dat je gaat ranken in Google. Het momentum rondom jouw website moet opgebouwd worden, je moet eigenlijk haast bewijzen aan Google dat je geen éen-dags vlieg bent.

Dit is de #1 reden dat mensen stoppen met Affiliate Marketing

Helaas zijn er veel mensen die om deze reden stoppen met hun website. Je ziet heel veel mensen met goede moed, en aan het begin zeggen: Ik houd vol!, maar toch stoppen. Deze mensen zijn niet stom, dit is heel reeël. Het kan lastig zijn om geen resultaat van hard werk te zien. Blijf beseffen: ranken in Google kost tijd.

Een blogbericht dat je vandaag publiceert kan:

  • Positie 50 na 1 maand
  • Positie 1 na 12 maanden

Maar het kan ook zo zijn dat:

  • Positie 50 na 1 maand
  • Positie 69 na 12 maanden (nice)

Dit is ook onderdeel van het investeren. Het kan niet allemaal vol in de roos zijn. Maar besef wel dat al deze investeringen mekaar compounden en samen opbouwen tot een autoriteit op het gebied waar je website over gaat!

DE sleutel naar succes in Affiliate Marketing

Als content king is, is consistentie queen.

Deze uitspraak vat goed samen wat de daadwerkelijke sleutel is naar succes met affiliate marketing. Je kan het niet kopen, het is geen videocursus of tool die je hoeft aan te schaffen. De grootste key naar succes is consistentie.

Content is king is iets wat heel veel gebruikt wordt door mensen in de marketing en bedrijven. Maar eigenlijk is consistent zijn net zo belangrijk. Niet telkens met iets nieuws beginnen, en na een paar maandjes opgeven en weer wat anders proberen.

hard werken en consistent blijven

Nu begin ik met affiliate marketing, daarna ga ik een weekje dropshippen, daarna heb ik het helemaal gevonden in mijn eigen social media agency. Nee dus. Consistent zijn in je werk.

Ga consistent zijn met blogs posten. Laat er geen maanden tussen vallen. Neem eens voor jezelf voor dat je gewoon elke week een blogpost gaat maken. Dan kun je misschien denken, is dat niet wat weinig. Maar besef wel: 52 weken = na een jaar 52 waardevolle artikelen op je website staan.

Deze 52 artikelen gaan sowieso bezoekers opleveren , die uiteindelijk natuurlijk conversies gaan opleveren.

Hoe kun je dit vormgeven?

Regel: Elke dag iets aan je business doen.

Jacko meijaard

Deze regel heb ik van mijn mentor Jacko Meijaard geleerd. Het beste kun je gewoon elke dag iets gaan doen aan je business. Maak het vooral niet te moeilijk, schrijf elke dag iets, lees elke dag iets om je te ontwikkelen. Maar blijf elke dag bezig!

Houdt het op dagen dat je vrij wil zijn vooral klein, maar doe iets! Dit heeft mij ontzettend geholpen met het opbouwen van mijn websites. Lees mijn verhaal hier!


Uitbesteden

Nu komt echt een leuk gedeelte. Als jij je hebt committeert en je hebt volgehouden aan het continue bouwen aan je website weet ik zeker dat dit resultaat gaat opleveren.

Er is namelijk ook heel veel ruimte in affiliate marketing om geld te verdienen. Ook is er niet sprake van te veel concurrentie, omdat er gewoon simpelweg zo veel plek is. Er zijn nog zoveel mogelijkheden die uitgeput kunnen worden. Als je consistent blijft werken dan ga je die commissies pakken.

Als je deze inkomsten begint te krijgen, ga je dit in eerste instantie niet uitgeven aan alle dingen waar je het aan zou willen uitgeven. Ga het eerst investeren in je website.

Als voorbeeld:

Tekstschrijvers

Dit is een goeie manier om je website en dus je inkomensstroom te automatiseren. Op het moment dat je tekstschrijvers gaat betalen om jouw artikelen te schrijven dan zorg je dat je dat werk niet meer hoeft te doen.

Hier investeer je wel geld in , maar het gaat ook weer geld opleveren. Eigenlijk plan je jezelf zo vrij om weer extra werk te doen om je website te verbeteren en verder te bouwen aan de bezoekersaantallen.

Op den duur bouw je zo aan een team rondom je website. Werken aan je business, in plaats van in je business.
  • Wanneer je content geautomatiseerd wordt, gaat je traffic toenemen.
  • Als je traffic gaat toenemen, groeien je inkomsten.

Als je inkomsten groeien kun je dit weer terug investeren in nog meer teksten, en blijft dit zichzelf herhalen. Zo groeit je website op den duur uit tot een winstgevende business die maandelijks uit zichzelf geld blijft opleveren.

Ook als je besluit om op vakantie te gaan blijft jouw business gewoon door lopen. Dat is het mooie aan dit verdienmodel. Affiliate marketing zorgt er niet voor dat je altijd bezig blijft met werk, het zorgt er voor dat je op den duur vrij bent om de dingen te doen die je wil doen!

Ga internationaal

Leuk idee om in je achterhoofd te houden. Investeer op den duur in vertalers om je website te vertalen in het engels om de internationale markt aan te spreken! Let er wel op dat je .com domein dan beschikbaar is!

Of wees creatief, ga voor de Duitse of Franse markt. Er zijn zo veel mogelijkheden, alleen het begint toch echt bij jezelf.

Conclusie

Heb je dit hele artikel gelezen? Dat is de eerste stap waar ik aan kan zien dat je in aanmerking komt om succesvol te worden met affiliate marketing. De commitment en de consistentie zijn de grote sleutel tot succes.

Dus onthoud:

  • Ken de strategie
  • Stel realistische doelen
  • Kies een niche wat of bij je past, of bij een specifieke doelgroep
  • Zorg voor een goed keyword onderzoek als basis
  • Schrijf content op basis van je keywordonderzoek en wees consistent
  • Gebruik je winst in eerste instantie om terug te investeren in je website

Handige links uit het artikel:
Mijn favoriete affiliatenetwerk (PayPro)
Mijn mentor in Affiliate Marketing
Gratis 7 dagen proefversie van SEMrush (Keyword Tool die ik gebruik)

Deel via:

Patrick Visser
Ervaringsdeskundige, online marketeer en levensgenieter

Al vanaf jongs af aan had ik een droom: Geld verdienen en binnen harken. Ik weet niet hoe het voor jou was, maar als er op mijn verjaardag een envelopje kwam, maakte mijn jonge ondernemershart een sprongetje. Natuurlijk deed ik wel net alsof ik het kaartje heel interessant vond en het geld maar een kleine bijzaak was.



van Dolder MEDIA
2411GE Bodegraven
info@laptoplifestyle.nl


van Dolder MEDIA - 2021 © 2023 - Alle rechten voorbehouden
Zeer groot databestand met historische beurskoersen! Wees voorbereid op de (AI) toekomst!Meer info en aanbieding