4 minuten leestijd

Goede relatie met je mailinglist contacten: Dit is hoe iedereen je mail opent!

Door: Patrick Visser
6 mei 2020

Vroeger keken mensen weinig tot niet op hun email. Email was iets wat vooral bedrijven gebruikten om te communiceren.

Tegenwoordig, sinds het internet onze wereld overneemt, zijn we allemaal geswitched naar de elektronische mail.

Overheden, banken, werk: We communiceren alle belangrijke dingen via de email.

Als het gaat om de contacten met je mailinglist, is het belangrijk om een goede band op te bouwen.

In dit artikel kijken we samen naar belangrijke punten en stappen om een goeie band met je mailinglijst te bouwen.


Spam niet!

Laten we beginnen met iets wat wellicht obvious is, maar toch belangrijk om te benoemen.

We hebben allemaal een hekel aan spam. Spam is echter niet alleen het ontvangen van onveilige mailtjes, het is ongewenste mail.

Denk aan een verkoper die elke dag aanbelt om iets te verkopen. De eerste dag kun je nog geïnteresseerd naar zijn verhaal luisteren. Daarna wordt het al gauw een “ongewenste gast“.

Op het moment dat je bent toegevoegd aan de map “ongewenst” ben je je relatie kwijt.

Houdt dus rekening met het feit dat je niet teveel mails stuurt!

Gebruik een duidelijk onderwerp in je mail

We maken het allemaal wel eens mee: “Wie is dat ook al weer?”

Mensen op jouw mailingslist kunnen vergeten, ook al hebben ze zich ingeschreven, dat ze mails van je krijgen.

Zorg er dus voor dat je mail een duidelijke titel meegeeft. Gebruik je identiteit als bedrijf en zorg dat je herkenbaar bent.

Om verwarring, of nog erger: verwijdering van je emails te voorkomen, gebruik je duidelijke onderwerpen.

Op het moment dat iemand je mail opent moet het al duidelijk zijn waar je mail over gaat. Wees direct en gebruik normale woorden.

Geen clickbait titels of content

Veel mensen gebruiken bepaalde “trucjes” om aandacht te krijgen.

Hiervoor gebruiken ze een aantrekkelijkere titel dan de inhoud daadwerkelijk is. Dit noemen we clickbait.

Het klopt dat er mensen zullen zijn op je mailinglist die simpelweg geen interesse hebben om je mail te openen.

Toch moet je je dan blijven focussen op de hoge waarde van je content, zodat de andere groep mensen je mails blijven openen en goeie content blijven krijgen.

De teleurstelling van het openen van een bericht met hogere verwachtingen dan de uitkomst, kan voor uitschrijving / devaluatie van je naam zorgen.

Creativiteit in plaats van clickbait

In plaats van trucjes gebruiken zul je gebruik moeten maken van je creativiteit!

In plaats van: “Dingen om in Italie te doen” ga je voor:
“Een reis naar Italie is niet compleet zonder deze”

Ook al gebruik je daarna dezelfde content, door de verandering in de titel wordt het al interessanter!

Dus in plaats van een no-brain artikel over feiten over de toren van Pisa: Verras je bezoekers met de geweldige activiteiten in Stromboli Eiland, Sicilië.

Voorkom het gebruik van “Verzend naar allen”

Deze optie is ooit gemaakt om alles gemakkelijker te maken in mailprogramma’s.

Hoewel het misschien gemakkelijker is, precies dezelfde content naar al je klanten sturen is niet perse het beste wat je kunt doen.

Klanten zitten namelijk verschillend qua intenties, en in verschillende fases van de customer journey.

Sorteer je mailinglist op demografische kenmerken: Leeftijd, plaats, interesses.

Waarom zou je bijvoorbeeld informatie voor toeristen willen sturen naar iemand die zijn heel leven al in een gebied woont?

Geef je mails een persoonlijke indruk

Voelt het niet goed wanneer een nieuwe kennis, jouw naam nog herinnerd?

Geef je contacten van de mailinglist dezelfde ervaring!

Het is makkelijk om bepaalde dingen toe te voegen aan je mail om het allemaal wat persoonlijker te maken.

Geef ze het gevoel dat ze niet zomaar een naam op de mailinglist zijn.

Lees reacties op je email en beantwoord deze

Een goede relatie is geen een-richtingsverkeer: Het komt van twee kanten.

Als jij verwacht dat jouw contacten bezig zijn met jou door je mails, zorg er dan ook voor dat je hetzelfde doet op jouw beurt.

Zorg ervoor dat er altijd gereageerd wordt op de mails. Maak deze reacties zo persoonlijk mogelijk.

Naast vriendelijk zijn, is menselijkheid het tweede grote sleutelwoord. Wees niet afstandelijk!

Op deze manier laat je ook merken dat hun reactie en betrokkenheid gewaardeerd wordt!

Bouwen aan goede relatie met je mailinglijst!

Net zoals in elke relatie kost het moeite om een goeie band te krijgen met je contacten.

Maar wederom net zoals in echte relaties: Als je goed je best doet en de goede dingen blijft doen, zul je dit terug gaan zien.

Met deze stappen ben je een stuk dichterbij die droom relatie tussen jouw bedrijf en je mailinglist contacten.

Het feit dat je dit al helemaal hebt uitgelezen zegt al dat je op de goede weg bent! Ga vooral door en binnenkort kun je de vruchten plukken

Lees ook onze complete gids over starten met Email Marketing!

Deel via:

Patrick Visser
Ervaringsdeskundige, online marketeer en levensgenieter

Al vanaf jongs af aan had ik een droom: Geld verdienen en binnen harken. Ik weet niet hoe het voor jou was, maar als er op mijn verjaardag een envelopje kwam, maakte mijn jonge ondernemershart een sprongetje. Natuurlijk deed ik wel net alsof ik het kaartje heel interessant vond en het geld maar een kleine bijzaak was.



Jalin Media
Loethoeli-erf 15
3263 SJ Oud-Beijerland
info@laptoplifestyle.nl


Jalin Media - 2021 © 2021 - Alle rechten voorbehouden