strategie zoekwoorden
8 minuten leestijd

Hoe doe je Zoekwoordonderzoek? Sleutel naar succes met je website!

Door: Simon Groothart
18 februari 2020

Het doen van goed zoekwoordonderzoek is van groot belang. Je hebt vast wel eens over dit onderwerp gehoord. Waarom is dit de sleutel tot succes met affiliate marketing, en overall met je website?

Allereerst is het doen van zoekwoordonderzoek onderschat door veel mensen met een eigen website / kanaal. Het is niet iets wat je even snel doet door even wat woordjes in semRUSH in te voeren, daar een titeltje uit pakken en meteen een blog over schrijven.

Maar hoe doe je nou gedegen zoekwoordonderzoek? Wat zijn de dingen waar je op moet letten, en de fouten die je moet zien te voorkomen?

https://www.youtube.com/watch?v=nQ0iF1laR9s

Het GROTE belang van zoekwoordonderzoek

De snelle manier om zoekwoordonderzoek te doen is niet de beste manier om het aan te pakken. Ik kan je nu al vertellen dat veel artikelen die je gaat schrijven een waste van je time zullen worden.

Op het moment dat je een goed zoekwoordonderzoek doet, betekent dit vaak dat je net zo lang bezig bent met het onderzoek dan met het schrijven van de content. Gebruik dit niet als stijlregel, maar meer als idee.

Ben je op dit moment al eerder dan 10 minuutjes zoeken klaar met je onderzoek kan dit een teken aan de wand zijn. De reden dat dit zo belangrijk is dat zoekwoordonderzoek de fundering van een succesvolle website is.

Je website gaat honderd procent groeien door artikelen te bouwen op de fundering van een goed zoekwoordonderzoek. De uitkomst hiervan levert gerichte bezoekers op die afgestemd zijn op de pagina die jij hebt geschreven. Of het antwoord op het probleem wat zij hebben.

Maar wat zie je nou vaak fout gaan na het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek?

Te brede zoektermen

Veel mensen pakken te brede zoektermen na het doen van hun zoekwoordonderzoek. Ze laten zich verleiden om te gaan schrijven voor de zoekwoorden die een hoog zoekvolume per maand bevatten. Helaas betekent dit vaak niet dat deze bezoekers naar je website zullen komen.

Als je een te brede zoekterm hebt is de concurrentie vaak zo hoog dat het praktisch onmogelijk is om op pagina 1 van Google te komen. Deze staat al vol met gevestigde namen en websites die al zo’n sterke en autoritaire plek hebben, dat het lastig wordt deze eruit te werken.

Afbeeldingsresultaat voor koelkast

We nemen als voorbeeld een koelkast.

Het zoekwoord “koelkast” is een voorbeeld van een zoekterm die veel te breed is.

Veel beter kun je dan specifieker ingaan op een “amerikaanse koelkast”. Dit kan zelfs vaak nog veel specifieker, maar in dit geval houden we het hierbij. Nu is het al veel gemakkelijker om aanspraak te maken op de kleinere, maar warmere groep om een amerikaanse koelkast te kopen.

Maak hierbij gebruik van de producteigenschappen. Om je hierdoor specifiek te gaan schrijven zorg je ervoor dat jouw short tail keywords, long tail keywords worden.

Niet genoeg aandacht voor zoekwoordonderzoek

Een ander probleem wat je vaak ziet is dat mensen te weinig tijd en aandacht besteden aan keyword research. Eventjes naar semRUSH gaan en 3 zoekwoordjes vinden werkt niet.

Besef dat je aan goed zoekwoordonderzoek vaak net zoveel tijd kwijt bent als aan het schrijven van content. Gebruik dit niet perse als regel, maar meer als richtlijn. Als jij na 5 minuutjes onderzoek al klaar bent kun je je afvragen hoe goed je onderzoek was.

“Zoekopdrachten gerelateerd aan”

Je moet echt veel nadrukkelijker zelf op zoek gaan naar zoekwoorden om te gebruiken in de tool die je gebruikt. Een manier die je hiervoor kunt gebruiken is gebruik maken van Google zelf.

Duik zelf is in de zoekmachine en zoek op een basis keyword die met je onderwerp te maken hebt. Onderaan de eerste pagina van Google staat dan de “Zoekopdrachten gerelateerd aan” functie.

Als je bijvoorbeeld zoekt op: “vakantie kreta” , krijg je onderaan deze 1e pagina:

Dit zijn (deels) goeie zoektermen die je kunt gebruiken om in semRUSH in te voeren en je zoekwoordonderzoek verder uit te werken.

Gebruik meer “koop zoektermen” (Goudmijn!)

Dit is op dit moment echt een goudmijn in de affiliate marketing. Wanneer je specifiek gaat schrijven op zoektermen die met kopen verbonden zijn, richt je je op de warme bezoekers.

Deze zijn al een stuk verder in hun customer journey, en al veel dichter bij de aankoop dan een koude doelgroep. Je hoeft de warme bezoekers minder te vertellen over wat het product is, maar meer waarom ze het nodig hebben.

Dus dan schrijf je bijvoorbeeld een artikel op termen als:
– Affiliate Marketing Revolutie kopen
– Amerikaanse koelkast kopen
– Vakantie Kreta boeken

Wees ook creatief met synoniemen van het woord kopen. Als je op deze manier aanspraak gaat maken op de warme bezoekers ga je merken dat je snel conversies gaat pakken! (Tip: Gebruik Google Adwords voor snelle resultaten!)

Te veel concurrentie op zoektermen

Als voorbeeld hiervan nemen we de zoekterm “afvallen”. Deze zoekterm is weer veel te breed. (Ah, de ironie.)

Op de zoekterm afvallen wordt veel gezocht, maar er is ook al ontzettend veel over geschreven. De concurrentie op pagina 1 is moordend. Het is niet onmogelijk, maar wel heel lastig om als beginnende site bij te komen.

Als we de zoekpagina analyseren voor het zoekwoord afvallen, valt ons op dat de websites die hier op pagina 1 scoren allemaal gevestigde namen zijn op het gebied van gezondheid.

Het voedingscentrum, gezondheidsnet, de website van Jasper Alblas (voedingsexpert), en het grote platform Fit.nl.
Als jij hier met je website tussen wil komen wens ik je veel succes, maar eigenlijk wens ik je nog iets beters.

Graag zou ik namelijk zien dat je begint met het richten op een veel specifiekere doelgroep. Afvallen slaat op ongeveer iedereen en zijn of haar moeder.

Als jij je gaat richten op een kleinere doelgroep wordt het makkelijker om deze te bereiken, doordat de concurrentie lager wordt. Dit kun je doen door in hetzelfde onderwerp een bepaald stuk af te kaderen.

Dus in het geval van “afvallen” kun je misschien beter gaan voor “buikspieren groeien” , of nog beter: “buikspieren groeien boven de 40”.

Haal informatie uit websites van concurrenten

Dit is een belangrijke stap die je doet voordat je begint aan je zoekwoordenonderzoek. Maak gebruik van de inspiratie die concurrenten van jouw website al hebben opgedaan.

Ken je ze nog? De Spy Kids?

Kijk naar onderwerpen, titels van blogs en plak deze in je keyword tool. Zorg ervoor dat je geen stukjes tekst gaat over nemen voor je eigen website. Dit is namelijk plagiaat en dit wordt hard bestraft door Google zelf, met lage rankings.

Het gaat echt om ideeën. Kijk ernaar, en doe er je voordeel mee. Op het moment dat je een lijstje met ideeën in semRUSH invoert, en daar verder mee gaat in je onderzoek gebruik je het op een goede manier.

TIP: Kijk ook naar de opbouw van de url’s. Een goede url-structuur is de basis van een georganiseerde killer in Google.


Tip: SEO Titel

Hier volgt een tip hoe je het beste een SEO titel kan maken voor een product review. Op deze manier zorg je ervoor dat je review sneller gevonden wordt in Google.

Productnaam + Review & Ervaringen + naam van maker product

HOE BOUW JE EEN SEO TITEL OP?

Een aantal voorbeelden hiervan:

  • Affiliate Marketing Revolutie + Review & Ervaringen + Jacko Meijaard
  • Bol Masterclass + Review & Ervaringen + Jia Ruan
  • Agency Masterclass + Review & Ervaringen + Mitchell Weijerman

Nog een paar laatste tips:

Optimaliseer je top-pagina’s

Zorg ervoor dat je track blijft houden op de pagina’s die goed presteren! Dit kun je doen door Google Analytics te gebruiken en in de gaten te houden welke artikelen veel traffic opleveren.

Als je deze pagina’s hebt geïdentificeerd kun je deze blijven aanvullen met nieuwe relevante content of nog dieper in gaan op het artikel. Blijkbaar werkt het, want je krijgt hier bezoekers op. Google ziet wanneer je bezig bent met dit artikel om het nog waardevoller te krijgen en beloont dit.

Houdt de waarde van je artikelen hoog

Zie hiervoor het artikel: Winnen met Affiliate Marketing? Dit is de complete strategie met hoe ik het zou doen!

https://www.youtube.com/watch?v=zi2wvUtlIX4&t=9s

Verplaats jezelf in de bezoekers

Stel jezelf deze vraag: Waar zou ik op zoeken? Wat zou ik doen als ik een bepaalde vraag / probleem heb? 

Pak een pen en een kladblok en schrijf. Laat je hersenen werken.

Met de informatie die Google en de mensen op internet geven kun je heel veel.


Conclusie

Voor een succesvol zoekwoord onderzoek moet je dus blijven denken aan de volgende aspecten:

  1. Het GROTE belang van zoekwoordonderzoek
  2. Te brede zoektermen
  3. Niet genoeg aandacht voor zoekwoordonderzoek
  4. Gebruik meer “koop zoektermen” (Goudmijn!)
  5. Te veel concurrentie op zoektermen
  6. Haal informatie uit websites van concurrenten
  7. Gebruik de tip: SEO Titel
  8. Optimaliseer je top-pagina’s
  9. Houdt de waarde van je artikelen hoog
  10. Verplaats jezelf in de bezoekers

Als je dit telkens blijft doen voordat je je content schrijft, weet ik zeker dat je artikelen zullen scoren. Want dat is natuurlijk uiteindelijk wat geld op gaat leveren!

Deel via:

Patrick Visser
Ervaringsdeskundige, online marketeer en levensgenieter

Al vanaf jongs af aan had ik een droom: Geld verdienen en binnen harken. Ik weet niet hoe het voor jou was, maar als er op mijn verjaardag een envelopje kwam, maakte mijn jonge ondernemershart een sprongetje. Natuurlijk deed ik wel net alsof ik het kaartje heel interessant vond en het geld maar een kleine bijzaak was.



van Dolder MEDIA
2411GE Bodegraven
info@laptoplifestyle.nl


van Dolder MEDIA - 2021 © 2022 - Alle rechten voorbehouden