Wat betekent de afkorting SEO?

Alles over zoekmachine optimalisatie!

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Als je op deze pagina bent gekomen betekent dat waarschijnlijk, dat je op zoek bent naar de betekenis van de afkorting SEO. Deze term heb je wellicht voorbij zien komen, toen je aan het informatie over websites en Google aan het lezen was. Maar wat betekent het nou eigenlijk?

Wat is de betekenis van SEO?


SEO is de afkorting van het Engelse woord “search engine optimization”. Vertaald naar het Nederlands betekent dit: “zoekmachine optimalisatie”. SEO betreft de techniek om webpagina’s te optimaliseren om zo hoog mogelijk te ranken in een zoekmachine (zoals Google).


Hoe werkt SEO?

De techniek om hoger te scoren in een zoekmachine zoals Google is gebaseerd op hun algoritme. Er is geen one-way strategie om precies te weten wat je moet doen, dit houdt Google namelijk geheim.

Toch zijn er veel verschillende dingen die wel zijn prijsgegeven, waar uit onderzoek blijkt dat deze dingen effect hebben. Variabelen zoals de snelheid en de tijd die op de website gespendeerd worden zijn hier voorbeelden van.

Maar wat is nou eigenlijk de techniek achter SEO?

De techniek achter SEO kun je in 3 onderdelen opdelen:

  • Content
  • Techniek en structuur
  • Populariteit en autoriteit

Content

Content gaat over alles wat er op een website te vinden is. Teksten uit verschillende pagina’s en berichten, beeld zoals afbeeldingen en video’s, en de meta-info. Dit is de “data achter de data” , tags in de code van de data op jouw website (zoals afbeeldingen).

Content kun je optimaliseren door teksten te schrijven die aansluiten op de zoekopdrachten die bezoekers doen. Ook kun je hierbij denken aan doorlinken naar relevante pagina’s op je eigen website, (interne links) , en het krijgen van links op andere websites die naar jou verwijzen (backlinks).

De afbeeldingen en video’s worden ook steeds belangrijker. Op het moment dat je afbeeldingen en video’s (het liefst eigen content) inzet om de teksten op je website te ondersteunen, gaat dit de gebruikersvriendelijkheid en tijd op de website verhogen. Dit beloont Google met hogere posities.

Populariteit en autoriteit

O.a door de eerder genoemde backlinks kun je van Google een hogere PageRank krijgen. De voorwaarde hiervoor is wel dat de link van een hoge kwaliteit website moet komen. Meer informatie hierover kun je hier lezen in ons artikel over PageRank.

Techniek & structuur

De techniek en structuur gaat over de “binnenkant” van de website. Hoe is de opbouw van de website, de snelheid van de website (door bijv. afbeeldingen te optimaliseren) en de url-structuur.

Dit is een kijkje onder de motorkap van de website. In WordPress kan je bijvoorbeeld misschien wel gebruik willen maken van veel mooie plugins, alleen kan dit ten nadele zijn van de snelheid van je website.

Maar er wordt ook gekeken of de pagina’s en menu’s logisch zijn. Is het makkelijk voor bezoekers om rond te klikken? Vind je snel de informatie die je nodig hebt?

Ook speelt de url-structuur hierin mee, met goeie slugs die relevant zijn en de juiste keywords bevatten.

Zo.. ik voldoe aan alles. Winnaar?

Nee, helaas werkt het niet zo makkelijk. Webpagina’s die op alle punten goed scoren en alles op orde hebben krijgen soms juist een penalty van Google. Dit komt omdat de pagina wel voor de zoekmachine lijkt gemaakt, en niet voor de bezoekers. Dit straft Google genadeloos af!

Wat is wel belangrijk om hoog te scoren in Google?

Begin met het maken van een strategisch plan!

  • Wat is jouw doelgroep? En waar bevinden die zich?
  • Waarom wil je hoog in Google?
  • Met welke pagina’s wil je hoog scoren?

Hoe ik mijn inkomen met websites verdien?

Goeie vraag! Hier heb ik een stuk over geschreven, zonder details weg te laten!

Ja! Dit wil ik weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *